Symphytum officinale, smeerwortel

 
 met lieveheersbeestje
 

7 thoughts on “Symphytum officinale, smeerwortel

  1. Ik heb ze ook in mijn tuin, paarse en sinds kort witte, uit de heg van de buren gejat ( hun hele tuin staat er vol mee). De bladeren worden zo lelijk als ze uitgebloeid zijn, dat vind ik wel jammer. Het schijnt een of ander middel tegen iets te zijn trouwens, heb ik vertroebeld in mijn geheugen opgeslagen.

    • Daarom heet hij ‘officinalis’ en ‘smeerwortel’, omdat er smeerseltjes van gemaakt werden.
      Nog steeds kun je er tubes van kopen. Wel met mate gebruiken. En zeker geen thee zetten van vers blad want er zitten ook giftige stoffen in die je lever kunnen bederven (al beweert de fabrikant dat hij die er in de tubesmeersels uitgezuiverd heeft. Jaren geleden heb ik daar eens over gecorrespondeerd met zo’n fabriek).

      • Dank Selma! Misschien nog een leuke toevoeging, verzameld uit Wiki: Officinale (uit de apotheek) duidt idd aan dat de plant vanouds medische toepassingen heeft gekend. Vooral de wortel werd verzameld. De plant werd en wordt met name uitwendig toegepast, in de vorm van omslagen bij botbreuken, wonden, en gewrichtsontstekingen.
        Waarschijnlijk is de plant al genoemd in oude Griekse bronnen als een gunstig effect op de genezing van wonden. Bij de Romeinen schreef Plinius de oudere in zijn Naturalis Historica over de smeerwortel.
        Jan Yperman. een middeleeuwse chirurgijn, noemde de smeerwortel begin 14e eeuw ‘confilie’. Ook hij vermeldt de genezing van wonden.

        Maar het is altijd oppassen geblazen met planten, je kunt je beter eerst goed informeren.

Reacties zijn gesloten.