niet te missen en bijna wel

 

Speurend naar ‘Blomsters’ zag ik ineens een miniem vliegje, ik schat dat hij een millimeter of drie was, rusten op het frambozenblad. Als het zonlicht niet op zijn vleugels was gevallen had ik hem gemist.
Dankzij Thijs de Graaf weet ik nu (04-09-2012) dat dit geen vliegje is maar een netwantsje, een Stephanitis takeyai.
Dank je wel, Thijs.

Deze vlieg was niet te missen; met zijn feloranje kleur een opvallende verschijning.

Via de site Vliegen en Muggen van Nederland, van Mevrouw J.A. van Erkelens, een erg fijne site als je wilt weten welke vlieg je hebt gefotografeerd, kwam ik bij de Lauxaniidae uit.

En toen zag ik hem zitten, een cicadesoort, hoogstwaarschijnlijk de Aphrophora alni, familie Aphrophoridae.
(Bron: Thijs de Graaf.) Bijna onopvallend ging hij in de kleur van de omgeving op.
Speuren, ik kan er geen genoeg van krijgen.

 

7 thoughts on “niet te missen en bijna wel

  1. Nooit eerder gezien, maar wat zijn ze mooi!
    Ik heb de site van mevrouw van Erkelens meteen bij mijn favorieten gezet. Dat scheelt veel opzoekwerk :)

  2. Hallo,
    De bovenste is geen vliegje, maar een wantsje.
    Een Stephanitis takeyai van de familie netwantsen. Meer informatie is op internet te vinden.
    Groeten, Thijs

    • Hallo Thijs,

      Wat ben ik blij met jouw reactie! En vereerd want je hebt een heerlijke site waar ik vaker op kijk.
      Ik heb meteen gezocht op de naam en het was niet te missen. Weer wat geleerd, dank je wel!
      Op zoek naar de Stephanitis T. op het internet, kwam ik ook een foto tegen van de larven en die heb ik ook gefotografeerd, denk ik, in spinsel tussen blad. Maar helaas mislukt. Het waren er behoorlijk wat. Dan is het eigenlijk een wonder dat ik dan daar maar een ‘vliegje’ van ben tegengekomen. Maar ze zijn zo klein dat je ze echt toevallig moet zien.
      Nogmaals bedankt, Thijs.

      Groet, Dianne

  3. Hallo Dianne,
    Graag gedaan hoor. Je hebt een mooi blog. Dit wantsje wordt wel vaker voor een vliegje aangezien.
    Ik heb ook even naar je cicade gekeken.
    Volgens mij is het een Aphrophora alni. Familie Aphrophoridae. Een variant van het Schuimbeestje of schuimcicade, Philaenus spumarius lijkt er veel op, maar die is kleiner een heeft fijne haartjes op de vleugels. Ze staan bij mij beide op http://www.tuin-thijs.com/cicaden.htm
    Groeten, Thijs

Reacties zijn gesloten.