gewone sluipwesp, ichmonidae

 

Sluipwespen vallen op door hun onrust, druk zoekend en ruikend met hun beweeglijke antennen.
Deze sluipwesp (foto 1. en 2.) zat vrij laag, bijna op de grond, en viel mij op door de felwitte banden om zijn poten, zijn brede rode eerste achterlijfsegmenten en het wit in zijn antennen.

Mogelijk is dit de Cratichneumon culex uit de onderfamilie Ichneumoninae.

Dan zie ik een andere soort sluipwesp, het vrouwtje van de Ichneumon sarcitorius (?)
Ze is slank met ook een wit gedeelte in de antennen, rode eerste achterlijfsegmenten, witte plekken op het schild, witte ‘voetjes aan het achterste paar poten en met wit aan het eind van het achterlijf. Ze heeft vrij lange antennen. De ‘angel’ is de legboor waarmee de sluipwesp eitjes in of bij larven leggen.
Beide sluipwespen zaten in mijn tuin.

De laatste foto is van een slanke sluipwesp die ik aantrof op een kleine dijk. Ze gunde zich een paar seconden zitrust voor ze verder vloog. De foto is helaas niet helemaal scherp omdat ik snel moest fotograferen maar de lange legbuis en de roodoranje poten zijn duidelijk te zien. Misschien is dit de Apechthis compunctor, uit de onderfamilie Pimplinae. Het zou kunnen maar helemaal zeker ben ik niet.

De foto’s zijn toevalstreffers, soms weet ik vrijwel niets van het onderwerp, waar ik achteraf aan de hand van het beeld informatie bij ga zoeken. Een tijdrovende klus maar erg leuk en leerzaam. De echte deskundige zal zich misschien eens op het hoofd krabben als hij/zij dit leest. Maar ik hoop natuurlijk dat ik het goed heb gezien en anders op de juiste informatie word gewezen.

 

4 thoughts on “gewone sluipwesp, ichmonidae

  1. Heerlijk, taal en foto’s. Ikzelf ben uit de familie der kleitrekkers, uit de lucht gegrepen en met van die gekerfde dubbele dingesen. Ik ga ook eens op een blad zitten om zo gezien te worden :-)

  2. Je tuintje lijkt wel op die van vrouwtje theelepel, daar waaide ook allerlei interessante zaken in afhankelijk van de windrichting. Je leert nog is wat afgezien van de mooie portretten die je maakt.

    • In plaats van de theelepel een gouden camera en is mijn tuin één grote bloempot waar ik mijn te kleine hoofd in steek :-) Reusachtig is het daar.
      Dank!

Reacties zijn gesloten.