Vliegweer

 

Al twee dagen heerlijk lenteweer. Fijne temperaturen voor tuinkluswerk. Gisteren nog in trui, vandaag in een haltershirt. Wat een verschil maken die paar graden meer.
Ik zag al wat zweefvliegen, op de toverhazelaar die momenteel in bloei staat, waaronder de blinde bij en een mooie wesp, de Franse veldwesp, die ik nog niet eerder voor mijn lens kreeg. Deze wesp is niet geïnteresseerd in zoetigheid maar jaagt voornamelijk op insecten waardoor de mens niet zoveel van hem te duchten heeft.
Omdat ik iets meer wilde leren over deze wesp, kwam ik onder andere dit artikel tegen, via tuinwild.nl.
Ik heb hier vanavond erg van zitten genieten.

Blomsterphoto Soli 2013 Franse veldwesp
 

18 thoughts on “Vliegweer

  1. Bij de link ‘tuinwild’ komt een foutmelding. Geeft niet, al was ik wel nieuwsgierig. Haar voelsprieten zijn zo rood? Bij de wespen die ik van dichtbij zie zijn die altijd grijsbruin. Ooit heb ik over haar een verhaal geschreven (ik had haar uit mijn trappistenglas geplukt en dronken sloop ze over de buitentafel).
    Nu nog vraag ik me af: was ze een hij?

    • Toen ik dit blog publiceerde, kreeg ik ook een foutmelding en heb de links opnieuw geplaatst. Bij mij doen ze het nu wel.
      De voelsprieten zijn oranje, kenmerkend voor deze wesp. Dit is een vrouwtje (zwarte ogen, minder gebogen voelsprieten, en dat weet ik ook maar alleen via het informatieve internet).
      Als jouw ‘trappistenwesp’ een angel had, was ze een vrouwtje. Mannetjes hebben geen angel. En om het verschil helemaal goed aan te kunnen duiden; als je weer een wesp van de trappistendood moet redden:
      http://www.ahw.me/wespen.html :-)

    • Door de fotografie kijk ik steeds kleiner en veel bewuster. En wat is er dan meer te ontdekken! Maar het doet ook goed om de camera weg te leggen en gewoon te genieten van het zien en horen.
      Gisteren heb ik een stoel naast de toverhazelaar gezet en heb alleen maar gekeken naar al die verschillende vliegbeestjes; nog tijd genoeg om te werken.

      • ow, ja. Wist ik heus wel. Toch vind ik die strootjes en holle bamboestammetjes met een touwtje eromheen wel leuk, kun je gluren terwijl er Jan en Alleman aan het nestelen slaat.

  2. Niet de rust in mijn kont die je nodig bent voor dit soort ontdekkingen, heb van het vogelgekwetter dan weer enorm genoten, nog even en het barst weer los!

    • Fenny, neem met de onrust in je kont tijd om te kijken, dan helpt om de onrust eruit te krijgen. Een camera bij de hand helpt ook.
      Heerlijk, die kakofonie van vogelgeluiden. Nu de bomen nog kaal zijn, kun je ze ook goed zien rusten tussen het af en aan vliegen, ze hebben het al behoorlijk druk.
      In de namiddag komen de ganzen overvliegen, zo gezellig al dat gegak boven je hoofd.

  3. Zo te lezen heb jij al een heel scala aan insecten gezien gisteren, ik was al blij met een bij. De franse veldwesp stond een jaar of twee geleden nog op de rode lijst, maar inmiddels veelvuldig aanwezig. Als je nu zo’n zelfde wesp ziet met grijze antennes dan moet je alert zijn want dat kan dan de bergveldwesp zijn … die zijn heel zeldzaam.

    • Ik heb een heel beschut tuintje. Buiten dat tuintje is het nog vaak jassenweer, daar moet ik dan ook echt aan denken. (Nu niet, het is een stuk killer dan gisteren na dat beetje zon vanochtend.) En ik heb dan weer geen bij gezien.
      Ik houd het in de gaten, mooi om te weten, dank je wel!

Reacties zijn gesloten.