Pisaura mirabilis, de kraamwebspin

 

Het was met recht een heerlijke lentedag vandaag en ik zag, toen ik met koffie op het bankje in de tuin zat, deze mooie bruine spinnen op het blad van de gele dovenetel zitten. Ze zaten, net als ik, lekker in de zon. Het bleken kraamwebspinnen te zijn, jagers van zo’n 10-15mm groot. De kraamwebspin heeft lange renpoten en grijpt haar prooi na een snelle achtervolging. Deze spinnen weven dus geen vangweb maar een soort kraamkamer, een tentvormig spinsel waarin ze hun eicocon, na er een hele tijd mee te hebben rondgelopen, ophangen. Als de spinnetjes uitgekomen zijn, blijven ze nog even samen in die bescherming terwijl de moederspin in de buurt blijft. Vandaar de naam.


 

NB Op dit blog beperk ik me tot natuurfotografie. Soms doe ik ook iets heel anders, zoals dit

 

8 thoughts on “Pisaura mirabilis, de kraamwebspin

    • Potverdorie, Henk, dank, maar moest dat nou, die link :-))) Nou weet ik niet of ik je compliment serieus mag nemen :-) Wat een prachtfoto’s.

Reacties zijn gesloten.