de nakomelingen van de helophilus p.

 

Achter in de tuin staat de vijver. Hij moet nog ingegraven. Een klus, weet ik, van toen met de andere vijver. Maar T. gaat dat voor me doen. Aanstaande zondag, heeft hij mij beloofd. Zaterdagavond heeft T. echter een feest en hij lijkt me zondag dan wat moeilijk waterpas gaan. We zullen zien. Als het goed is, hebben we heel wat zondagen voor ons liggen.
De regen heeft de vijverbak behoorlijk gevuld. Er heeft zich zelfs al wat kroos in verzameld. De planten die ik onder andere bij de vijver wil, heb ik voor het gemak in de bak gezet. En ben ik vergeten. Maar de bieslook bloeit en de rest heeft het in het voetbad ook erg naar zijn zin.
Met enige regelmaat zit deze pendelvlieg, een zweefvlieg, op de rand van de vijver. Het kroos is zo aangegroeid dat het ook een compacte zitplaats biedt. Je vindt de gewone pendelvlieg vaak in de buurt van water en moeras.

Blomsterphoto Helophilus pendulus Soli 2013

En op een mooie dag zit er ineens een hele struik eitjes op de bieslook. Een wonderlijk kunstig bouwwerk is het, alle eitjes veilig bij elkaar.
Ik ga elke dag even kijken hoe het met het aanstaande kroost is, maar ze hangen nog, zonder schijnbaar schot in de zaak, stevig bij elkaar.
In de namiddag zie ik verschil in de vorm van het eibouwsel, er komt beweging in, met hier en daar al wat lege eizakjes.
Ik maakte van alle foto’s een collage.

Blomsterphoto Helophilus pendulus Soli

Als ik ‘s avonds nog even naar buiten loop, overzie ik het slagveld. De eitjes komen nu allemaal uit en de meeste larven vallen als sneeuw naar beneden, in een kleverig vangnet. Een jonge kruisspin heeft het er erg druk mee.
Gelukkig zullen er nog genoeg overblijven.

Blomsterphoto Soli 2013
 

19 thoughts on “de nakomelingen van de helophilus p.

  1. wow. Mooi, hoe de blik van jezelf, het verhaal van verwachtingen en de foto’s bij mekaar tot een klein insectenboek wordt, en de suspence zit overal.

  2. drie prachtige macro opnames… die pendelvlieg is supermooi en die eitjes, wat een prachtig bouwwerkje… succes met de vijver!

Reacties zijn gesloten.