dolichopodidae, slankpootvliegen

 

De kleine ranke slankpootvliegen zijn erg mooi om te zien met hun metallieke kleuren. Ze zitten bijna altijd in de buurt van de vijver, en soms zelfs op het water. De slankpootvlieg met de witte vleugeltippen is in ieder geval een mannetje van de Poecilobothrus nobilitatus. De tweede foto zou het vrouwtje kunnen zijn? Ik houd het veilig op Dolichopodidae, slankpootvliegen, en misschien zit ik wel goed (?) door er minstens een Dolichopus ungulatus bij te hebben.
In de Benelux komen zo’n 200 soorten voor.
Wat zijn ze prachtig met hun aparte gekleurde ogen en met de koper-bronzen schittering van hun lijf.

Poecilobothrus nobilitatus Blomsterphoto

Dolichopodidae © Blomsterphoto 2013

Dolichopodidae © Blomsterphoto 2013


 

12 thoughts on “dolichopodidae, slankpootvliegen

    • Dank je! Ik ben er bijna van in de vijver gekukeld maar dat had ik er ook wel voor over ☺ Ze zijn zo mooi!

  1. In een vijver kukelen is niet zo erg, ik heb wel erger meegemaakt :) maar je camera heeft wel een hekel aan water. Deze glanzende vliegjes met hun exotische tinten staan er prima op

Reacties zijn gesloten.