You can find the colors on the next leaf

 

Dit is een wants, de kleurrijke Rode halsbandwants, Deraeocoris ruber. Er bestaat ook een donkere variant maar kreeg ik nog niet voor mijn lens. De Rode halsbandwants komt uit de groep van de blindwantsen die een van de grootste wantsenfamilies van Europa is.
De naam blindwants is te danken aan het feit dat de ocelli bij deze wantsen ontbreken. Ocelli zijn puntoogjes, kleine, primitieve oogjes, die de meeste andere wantsen wel hebben.
De blindwantsen zijn ook vaak wat kleurrijker en hebben langere antennes. Deze kleine diertjes worden overwegend tussen de 3 en de 6 mm groot. Een enkele keer 8 mm, maar de 10 mm halen ze nooit. Dit prachtexemplaar zat op de top van een buxusblad, zodat je een indicatie van de werkelijke grootte krijgt.
De meeste blindwantsen zijn eivormig en zuigen vrijwel allemaal hun voedingstoffen uit planten, maar de Deraeocoris ruber is een rover en haalt zijn voedsel juist uit kleine insecten.

Blomsterphoto Deraeocoris ruber Soli 2013

Toen ik informatie zocht, op Soortenbank, Gardensafari en de Engelstalige Wikipedia, bleek ik ook de nimf, de jonge Deraeocoris ruber, gefotografeerd te hebben. Hij zat nog in mijn fotoarchief omdat ik vrijwel alleen plaats als ik ook de naam achterhaald heb. De nimf heb ik eind juni gefotografeerd, rond het middaguur. De jonge wants bewoog zich snel in de schaduw op het blad van de toverhazelaar.

Blomsterphoto, Deraeocoris ruber,  Nymph, Soli 2013
 

10 thoughts on “You can find the colors on the next leaf

    • Dank. Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar… neem zoals het komt, met mijn camera en lens. Dit (1e) diertje zit mooi, maar het doet wat het wil. Ik heb alleen maar te volgen en vast te leggen. Dan word ik enthousiaster van dat drolletje, zoals in de reactie hieronder prachtig werd benoemd. Want die zat veel moeilijker en was een stuk beweeglijker. Om dat goed vast te willen leggen, is met kunst en vliegwerk.

    • Er is toch ook bijna geen beginnen aan om een statief te gebruiken? Met mijn 90mm lens op de camera, kan ik alles redelijk goed stilhouden en het is telkens weer heel verrassend om op fototocht te gaan, het loont altijd. Ik heb alleen gemerkt dat ik met mijn leesbril op iets scherpere foto’s maak :-))

Geef een reactie

