Green light

 
 an intimate moment

Lucilia Seracata mating

Lucilia Seracata mating

Naar aanleiding van een reactie, namelijk dat de vlek, het wazige blad rechtsonder, misschien de aandacht van het onderwerp afleidt, plaats ik de foto, bij wijze van test, nog een keer, maar nu is de bladvlek weggewerkt met Photoshop. Je hebt het niet altijd voor het kiezen waar je onderwerp zit en soms zit er wel eens iets in de weg. Maar is het geoorloofd om zo te manipuleren? De foto is mooier, maar, ook voor mijn gevoel, niet meer echt. Ik zou daar graag eens van jullie over willen horen?

Blomsterphoto Lucilia Seracata mating Soli 2
 

14 thoughts on “Green light

    • Ik heb de foto, als test, nog een keer geplaatst, onder de originele foto, maar nu met weggewerkt blad. Hij is zonder meer mooier, zeker. Maar mag je een foto zo manipuleren, heb ik erbij gezet, want vraag ik me af…

  1. Het blad stoort maar geeft meer diepte in het beeld… door de onscherpte van het blad en de achtergrond lijkt het beeld voor mij althans veel natuurlijker, ik zou persoonlijk het blad nog meer in beeld gebracht hebben (groter vlak) om zo nog meer diepte te creëren… en het “vlek” effect van het nu te kleine bladoppervlak in het hoekje teniet te doen… maar ja, uitleggen is makkelijk hé! :)

  2. wat denk je bijv. wat de vakfotograaf met een bruidsreportage doet. In het album plakken zoals hij de foto’s heeft geschoten ? ….. echt niet. Het mooiste is dat je een standpunt inneemt waarbij het blaadje buiten de compositie valt, hoef je ook niet te bewerken. even iets langer de tijd nemen om ook de hoeken van je zoeker langs te speuren.

  3. Ik ben het met Guy eens. Door die vage vlek op de voorgrond en de vage achtergrond komt het scherpe onderwerp beter uit, en met je uitsnede kun je dat prima in evenwicht krijgen. Of het moreel aanvaardbaar is om erbij te prutsen weet ik niet. Maar ik zou er mee oppassen, want stoeien met wat er is is al een enorme uitdaging. De mooiste misschien wel.

  4. Jullie hebben allemaal gelijk. Grote dank daarvoor! Toch duik ik liever tussen de blaadjes met het risico iets onscherp in mijn zoeker te hebben, dan dat mijn onderwerp wegvliegt. Bij insecten moet je het doen met waar ze zitten, en moet je snel zijn, een bruidspaar, grappig bij die twee vliegen, is van een iets andere orde
    In een groter kader is het onderwerp kleiner, maar er is voor te kiezen om de vage bladvlek te vermijden. Fotoshoppen doe ik het liefst zo min mogelijk. In het bijgewerkte blad kun je onder andere zien dat ik gefotoshopt heb door een patroon terug te laten komen.

    Groet, d.

  5. voor mij had die groene vlek gerust mogen blijven!

    ik zie heel vaak ‘bewerkte’ foto’s.
    wat me daarbij opvalt is het gevaar dat er telkens een stapje verder wordt gegaan, met als resultaat dat het iedere keer, naar mijn gevoel, lelijker en gruwelijker wordt. ’t is alsof de ‘fotograaf’ beetje bij beetje elke vorm van realiteit verliest?? :-((

  6. Het ligt eraan wat je ermee wilt. Goed fotoshoppen hoeft helemaal niet lelijk te zijn. Surrealistische foto’s werken vaak heel goed.
    In fotografie als kunstvorm kun je ook vaak wat stappen verder gaan, wat het beeld interessanter kan maken.
    Het enige dat ik echt lelijk ben gaan vinden, is teveel contrast waardoor de foto te donker en te ‘dik’ wordt en de HDR-knop; daar wordt vaak te hard aan getrokken waardoor het lijkt of er een pot vaseline over het beeld is gegaan. Maar dat is mijn persoonlijke smaak. Voor dit natuurblog wil ik zo natuurgetrouw te werk gaan en kan het beeld sterker worden als ik aan schuifjes trek. Maar dat doe ik het liefst zo subtiel mogelijk. Heel vaak gebeurde het dat ik de bewerking heel mooi vond, maar met de originele foto ernaast ineens veel minder mooi.
    Voor mijn ‘Blomsters’ gebruik ik graag zonnig ochtendlicht of namiddaglicht, dat scheelt. Ik heb een hekel aan flitsen, maar het kan soms niet anders als er ineens een interessant beest voor mijn neus zit en het licht niet meewerkt :-)
    Soms breng ik de hardere kleuren iets terug, vervaag, of licht de foto hier en daar op. Vaak werkt het veel beter als je fragmentarisch verscherpt dan dat de hele foto verscherpt wordt. Maar het fijnste is gewoon zoals het is, het scheelt ook een hoop werk :-)

  7. Ben het eens met Henk, ben absoluut géén voorstander van manipulaties in PS, maar een andere uitsnede maken kan altijd, je compositie verbeteren is géén manipulatie. Deze paring van de Groene vleesvlieg is mooi in beeld gebracht.

Geef een reactie

