Harlequin ladybirds

Harmonia axyridis - harlequin ladybird - Asiatische Marienkäfer - Coccinelle asiatique

Harmonia axyridis – harlequin ladybird – Asiatische Marienkäfer – Coccinelle asiatique

Er zitten veel lieveheersbeestjes in de tuin. En de invasieve veelkleurige Aziatische lieveheersbeestjes zijn nu eenmaal in de meerderheid, omdat ze ook de larven van andere lieveheersbeestjes eten. Ze doen zich te goed aan de bladluizen die de kamperfoelie hebben bezet en planten zich driftig voort. Wat opviel, is dat juist die veelkleurige lieveheersbeestjes doorboord zijn met, naar ik eerst dacht, een soort mijt. Door de informatieve reactie van Thijs de Graaf, met grote dank, weet ik nu dat die uitsteeksels geen mijten zijn, maar dat deze exotische lieveheersbeestjes zijn geïnfecteerd met parasiet-schimmels, de Hesperomyces virescens uit de orde Laboulbeniales.
Hieronder zie je goed hoe een Aziatisch lieveheersbeestje aangetast is door zo’n schimmel.

Harmonia axyridis & Acariformes

Harmonia axyridis met parasietschimmels

Het Aziatische lieveheersbeestje komt oorspronkelijk in Europa niet voor, maar is ingevoerd voor luizenplaagbestrijding. Omdat het geen natuurlijke vijanden had, kon het zich snel verspreiden. Het werd niet alleen een bedreiging voor het inheemse lieveheersbeestje, maar leverde ook problemen op voor de fruitteelt en kan allergische reacties bij de mens veroorzaken. De Wageningse onderzoekster Lidwien Raak- Van den Berg en collega’s kwamen bij onderzoek op het spoor van een aantal natuurlijke vijanden die na enkele jaren bleken op te duiken. Het ging daarbij om schimmels, nematoden (aaltjes) en, in mindere mate, om mijten. De onderzoekers vonden een hoge mate van schimmelinfectie bij dit lieveheersbeestje.

Bron: Wageningen University

 
 
 
 

11 thoughts on “Harlequin ladybirds

  1. De eerste foto van de lieveheersbeestjes is weer erg mooi, de tweede is toch wel wat huiveringwekkend. Ik zal eens kijken of de lieveheersbeestjes in ons tuintje ook ten prooi vallen aan die mijten. Het is me tot nu toe niet opgevallen, maar met deze informatie ga ik misschien toch met een andere blik kijken …

    • Hallo Thijs,
      Zeer bedankt voor deze extra info en verwijzing. Het blijkt dus een schimmel, waarmee alle door mij waargenomen Aziatische lieveheersbeestjes in meer of mindere mate in mijn tuin zijn aangetast. De gewone lieveheersbeestjes die ik zag, hebben deze schimmel niet.
      Ik heb mijn tekst graag aangepast.

      Hartelijke groet, Dianne

Geef een reactie

