chaenomeles

(in 2 foto’s.)
Behalve, onder andere, het snoeien van de vlinderstruiken, wat op zich al een flinke klus was na drie maanden met een hernia gekampt te hebben, heb ik niets gedaan dit weekend. Na een drukke week verheugde ik mij op luie dagen. Een verzoek om een terrasje te pikken en een wandeling te maken met vrienden heb ik ook afgeslagen. Ik wilde helemaal niks. En dat zegt al heel veel. Zo moe. Maar ja, zondag werd een prachtige lentedag en op de tuinbank zittend, overzag ik het slagveld van de afgelopen winter en het uitlopende begin van het voorjaar. Daar gingen mijn luie voornemens, maar met zonnig weer in de tuin werken, geeft me ook bijna altijd hernieuwde energie.
Ik zag een citroenvlinder, een blinde bij en een zandbijtje op de bloesem van de kers. Ik heb gekeken en genoten. Ze komen nog wel een keer op de foto, want ik ken mezelf te goed: als ik de snoeischaar wegleg voor de camera, komt er van snoeien niets meer terecht.

Dit is de bloesem van een kweepeersoort uit de rozenfamilie, de bloei op de nog kale doorntakken. Later komt het blad en nog later, richting najaar, verschijnen de zoetgeurende kweeappels die ik steevast naar binnen haal voor de geur. Heerlijk.

Chaenomeles - Japanese quince - Japanse sierkwee - Zierquitten -  Cognassier du Japon - Rosenkvittensläktet

Chaenomeles – Japanese quince – Japanse sierkwee – Zierquitten – Chaenomeles du Japon – Rosenkvittensläktet – Pigwowiec – Xenomeles – Japánbirs

Blomsterphoto Chaenomeles japonica Soli 201502

 

5 thoughts on “chaenomeles

Reacties zijn gesloten.