Wachten op de bel

Ik zag laatst een bellenblazende vlieg, zei ik tegen J. Hoe doen vliegen dat? Heb er een foto van gemaakt. (Het is vakantie, ik zie ze bijna de hele dag vliegen en zag nu ook weer een mooie gekleurde vlieg, een Hydrophoria bloemvlieg. Ik zat op de tuinbank onder de vlinderstruik, de vlieg op het blad van de wonderbloemen die mijn moeder had gezaaid. Je ziet ze zelden, die bellen. Maar misschien is de bel niet zelden, maar kijken we te kort of net weg als de bel ontsnapt. De vlieg keek stoïcijns de andere kant op. Ik boog behoedzaam voorover met mijn camera, mijn ellebogen op mijn knieën. De vlieg leek niet van plan om op te vliegen. Ik had mijn geduld paraat. Ik wist dat ik erop ging zitten wachten; de batterij van mijn camera ook pas opgeladen.
Ik keek of de vlieg haar kopje naar de zon had gedraaid voor een bel als opwarming van het lichaam, want dat had ik ergens gelezen. Bij de vorige vlieg was dat inderdaad het geval toen de bel ontstond, maar deze zat met haar kont naar de zon. Meer redenen voor een bel kunnen zijn: het bevorderen van de spijsvertering, of het vloeibaar maken van voedsel. Niemand weet het. De Hydrophoria rolde geheimzinnig haar tong naar buiten, alsof ze even aan de lucht proefde, rolde haar tong weer bijna naar binnen en blies lang en langzaam voor mijn ogen uit… )


 

15 thoughts on “Wachten op de bel

  1. I seen fly doing that one time, and I have seen that in picture an other time, and your the third one. and I have no explanation of that too. Super to wait for that bubble and super cool pics.

  2. Zo moet je dus observeren: met veel geduld en belangstelling voor je onderwerp. En als je dan ook nog in staat bent je waarneming zo prachtig te verwoorden en meesterlijk fotografisch vast te leggen … ja dan ontstaat er een bericht dat echt de moeite waard is.

    Heel mooi, Dianne!

  3. Wat een mooie detailrijke serie weer.
    Ik heb ook eens zo’n bellen blazende strontvlieg gefotografeerd, maar dat was meer geluk dan wijsheid, want zo lang heb ik niet zitten wachten en kijken. Jouw geduld is in elk geval rijkelijk beloond!

Geef een reactie

