In de tuin

 

(5 foto’s.)
Zo hard bezig geweest met herstellen, dat ik bijna niet aan ‘gewoon’ leuk leven toekwam. Dus dat ben ik gaan doen. Druk gehad, ook gezellig druk. Dat is toch anders.
Jongste werd zestien en ging aansluitend drie dagen naar Berlijn met zijn klas. En hij deed examen. Spannende tijd.
Aan tafel gezeten met twaalf dierbare vrienden. Het koken nam ik op me. Dat was ook heel spannend, want sinds het hartinfarct, nu een jaar geleden, had ik zo’n groot diner niet meer gedaan. Maar het ging goed en het was lekker en gezellig. Voor herhaling vatbaar. De datum staat al vast. Jarig geweest. Goed en fijn gevierd, samen met mijn lief die twee dagen eerder jarig is. Verder hebben de buren een stevige afscheiding gemaakt tussen onze tuinen. Hard gewerkt om het weer een beetje toonbaar te maken in alle jaargetijden van dit voorjaar :-) Veel nieuw aangeplant en dat gaat prima aan met al die regen en wat zon. Ik ga niet zonder camera de tuin in, want er is altijd wat te zien. Beker koffie binnen handbereik, al wordt die steevast steenkoud. Old habit.

 

Dit, nog kleiner dan een speldenknop, beestje, zat op het blad van de wilde hyacint. Het blijkt een aardvlo te zijn. Het is een kevertje dat tot de familie van de bladhaantjes behoort. Vanwege die sterk verdikte spier boven zijn achterpoten kan hij grote sprongen maken. Aardvlooien, ook wel vlokevers genoemd, zijn planteneters.

Psylliodes – Flea beetle – Flohkäfer – Alticini – Altises – Jordlopper – Pchełki ziemne – Besouro-saltador – Spragės – Бүргетәрізділер – ด้วงหมัดผัก

Blomsterphoto Psylliodes (Chrysomelidae) Soli 2016
 

Toen ik bij de vijver kwam, wachtte daar een verrassing, kikkerdril. Niet zoveel, maar ik heb maar een kleine vijver. Dus meer dan genoeg. Hoewel ik altijd wel ‘zwerf’kikkers in de vijver heb, is er nog nooit kikkerdril afgezet. Er hing een zeer tevreden kikkertje in het water. Nu oppassen voor de gulzige reiger. (Foto’s aanklikken voor een grotere en scherpere weergave.)


 

In de magnolia had zich een vrouwelijke gewone kameleonspin, een krabspin, verscholen. Kameleonspinnen variëren in kleur tussen geel en wit, afhankelijk van de bloemen waar ze zich op of in verstoppen. Hun sterke gif kan zelfs grotere prooien, zoals bijen, doden. De prooi wordt gegrepen en leeggezogen en blijft vaak aan de bloem hangen. Dat kan de aanwezigheid van de kameleonspin verraden.

Misumena vatia – goldenrod crab spider – Veränderliche Krabbenspinne – Thomise variable – araña cangrejo – Kwietnik – Blomkrabbspindel

Blomsterphoto Misumena vatia Soli 2016
 

Gelukkig werd er ook op de wat grijzere dagen hard gewerkt. Altijd een vrolijk gezicht, dat ‘gestuif’ in de bloemen…
Blomsterphoto Bee Soli 2016
 

27 thoughts on “In de tuin

    • Heel fijne dingen. Ik was mezelf een beetje aan het voorbij rennen met weer de oude worden.
      Geduld, er komt ‘more’ :-) Mijn camera is in trouwe dienst gebleven terwijl ik wat rustiger aan deed/doe op het internet.
      Dank Heere, fijn je hier te treffen.

  1. Fijn dat je er weer bent en ook meteen met een fantastische serie.
    Hoop dat je ons nog lang met dit soort foto’s en teksten zult vermaken.

    • Die springspieren kan ik af en toe goed voelen :-) Nu is het vooral genieten, het schrijven zit tegenwoordig ergens in een verstophoekje.

  2. Niet te hard rennen, het leven is te snel voorbij. Genieten! Heel mooie foto’s maar ik ga uit mijn dak bij de laatste met het stuifmeel!

    • Ik weet het, het vorige jaar bijna (gelukkig niet) ondervonden hoe snel. Ik ren niet zo hard, alhoewel :-) maar het revalideren en het onderhouden daarvan, kost veel tijd.

  3. Leuk dat je weer terug bent in weblogland. En hoe …
    De foto’s van de kikker en het kikkerdril vind ik meesterlijk mooi, die van de spin en zijn prooi zijn ronduit monsterlijk mooi.

  4. Bijzonder.

    Op 23/05/2016 om 14:55 schreef Blomsterphoto: > WordPress.com > Soli posted: ” (5 foto’s.) Zo hard bezig geweest met herstellen, dat > ik bijna niet aan ‘gewoon’ leuk leven toekwam. Dus dat ben ik gaan > doen. Druk gehad, ook gezellig druk. Dat is toch anders. Jongste werd > zestien en ging aansluitend drie dagen naar Berlijn met (…)” >

  5. Je afwezigheid was opvallend, vroeg me al af of er iets was maar gelukkig heb je niet de brui gegeven aan het bloggen. Prachtige plaatjes uit de tuin waar het momenteel interessanter is dan in de vrije natuur ( is mijn bevinding van de laatste weken ).
    Gezellig kikkertjes met super vastgelegd dril en die zeer kleurige bij op het eind spat werkelijk van het scherm af.
    Leuk ook dat je nu een verhaal plaatst bij je foto’s!

  6. Ha fijn dat je er weer bent; ik had je gemist. En zo spraakzaam heb ik je nog nooit meegemaakt. Van de “stuifmeelbij” word ik heel blij!

  7. Welkom terug! En dat met mooie macro’s. Aardvlo en kameleonspin heb ik nog nooit gezien, van de laatste zelfs nooit gehoord.Moet beter opletten dus…
    Groet, Dick

    • Ik kwam de aardvlo ook maar per ongeluk tegen, zag ‘m nauwelijks met het blote oog. Maar dat witte, of gele spinnetje heb je vast wel eens in de bloemen zien zitten. En jij ziet weer andere dingen die ik nooit tegenkom, toch?
      Dank je wel; fijn zo’n warm onthaal

      Groet, Dianne

    • Dankjewel, Xxx
      Ik moest even op de rem trappen, ga nu ook wat rustiger aandoen.Multitasken lukt niet meer goed.
      Maar ik blijf in de buurt :-)

Reacties zijn gesloten.