Vliegjuweel

Nu het weer de afgelopen dagen een stuk vochtiger is, deze soort leeft graag in een vochtige habitat zoals nat grasland, bosrand, struikgewas en heggen, zie je de slankpootvlieg weer wat meer. De slankpootvliegen komen uit de familie Dolichopodidae en zijn wereldwijd vertegenwoordigd in meer dan 600 soorten. Het zijn kleine vliegen, nooit meer dan 8mm lang. Bijna alle soorten zijn metallic groen-blauw naar groen-brons gekleurd. Je kunt ze van mei tot augustus zien, met het hoogtepunt in juni en juli.
Als het goed is, is dit de Dolichopus popularis. Het mannetje heeft een zeer groot geslachtsorgaan die onder de buik verscholen ligt, met de voorkant omhoog. Dan zal dit wel geen vrouwtje zijn. In het juiste licht heeft deze soort een mooie koperachtige gouden glans. Een prachtvlieg!
Blomsterphoto Dolichopus popularis Soli 2016_06

Dolichopodidae – Long-legged flies – slankpootvliegen – Langbeinfliegen – Styltflugor – Dolihopodide – Styltefluer – Dolicopodidi    (Dolichopus popularis ♂)
 

Ed Mather fotografeerde een andere prachtige slankpootvlieg in zijn tuin, de Dolichopus ungulatus. Zeer de moeite waard om ook daar eens te gaan kijken. En dat vliegjuweel vind je hier.

 

14 thoughts on “Vliegjuweel

  1. Wat leuk!! Het verhaal komt me bekend voor. In mijn laatste blogje heb ik het over 200 soorten. Klopt ook: in Nederland en België. Moet ik nog even preciseren, dus.
    En dan de foto: Prachtig!

    • Jouw foto van de ungulatus is ook prachtig. Grappig dat we twee verschillende vliegen van dezelfde soort hebben gefotografeerd en geplaatst. Ik heb ook een link naar je blog geplaatst. Doen we nog een samen? :-)
      Wereldwijd zijn er meer dan 600 soorten, dat heb ik dus ook nog even gepreciseerd :-)

  2. Pingback: Dolichopus ungulatus | ed mather

Reacties zijn gesloten.