Slakkendoders – Sciomyzidae

2 soorten in 6 foto’s – 2 species in 6 pictures.

De meeste slakkendoders zijn prachtige vliegen met hun gebandeerde ogen en vleugelpatroon. De antennen zijn naar voren gericht en specifiek om te zien met hun ‘kwastachtige’ uiterlijk. De vlieg is geelachtig tot bruin van kleur.
De familie van de slakkendoders is zeer talrijk en divers.  Je vindt slakkendoders vaak in vochtig grasland of moerasachtig gebied, maar er zijn ook soorten die je op droog terrein kunt vinden. De larven van de soorten die in de meerderheid zijn, parasiteren en jagen op levende landslakken en waterslakken uit het natte milieu – bij een kleiner aantal soorten kunnen ook andere weekdieren en slakkeneieren op het menu staan. De soort die carnivoor op de echte landslak leeft, komt grotendeels in het droge milieu voor. Als de vlieg volwassen is, leeft hij niet meer van slak, maar van nectar en plantensappen.

De twee soorten die ik op de foto heb gezet, uit de families Coremacera en Trypetoptera, komen uit het droge milieu.

Klik op de foto’s om te vergroten; click to enlarge the images.

 

Coremacera – Coremacera marginata   ( 7 – 10 mm)


 

Trypetoptera – Trypetoptera punctulata   (4,2 – 6,4 mm)

 
 
 
fly, vlieg, insects, insecten, macro, 2017, coremacera, coremacera marginata, foto, fotografie, hornfliegen, juli, july, kärrflugor, kjerrfluer, macro photography, macrofotografie, marsh flies, nature, panasonic Lumix DMC-FZ200, photography, raynox DCR-250, sciomyzidae, slakkendoders, soli, summer, trypetoptera, trypetoptera punctulata, zomer.

 
 
 
 

12 thoughts on “Slakkendoders – Sciomyzidae

  1. Wat een mooie vliegjes. Ik geloof niet dat ik er ooit een ben tegengekomen. Hoewel klein, moet die tweede toch redelijk opvallen met die vleugeltjes.
    Groetjes, Dick

  2. Heel mooi en interessant An!
    De eerste heb ik bij mijn weten nog nooit gezien wel de onderste maar die heb ik nog niet goed kunnen vastleggen… daarbij zie je ze ook niet zoveel. Maar je hebt ze echt heel mooi gevangen met je lens!
    Lieve geniet groetjes, Anna 🤗

  3. Had ze ooit ook in de tuin maar nu ik erover nadenk heb ik ze al een hele tijd niet meer gezien. Inderdaad zijn het prachtige vliegen hoewel van die tweede ik niet wist dat het ook een slakkendoder is. Die zag ik wel regelmatig langs de Limburgse Maasplassen.
    Je laat die ogen en vleugels prachtig uitblinken op je foto’s

Geef een reactie

